STUDY ON THE READINESS OF STUDENT TEACHER CANDIDATES: PROFESSIONAL, PEDAGOGICAL, PERSONAL, AND SOCIAL COMPETENCIES
Keywords:
student readiness, professional competence, , academic, teaching skillsAbstract
The purpose of this study is to determine how prepared the students of the Education Program at STKIP Budidaya Binjai are to become professional teachers. Data was collected through a Google Forms questionnaire distributed to 201 students of STKIP Budidaya Binjai as samples. The research used a descriptive qualitative approach. The questionnaire consisted of assessments on pedagogical, professional, social, and personal competencies. Based on the results and discussions of the study, the students' readiness in terms of professional competence was categorized as quite high, as evidenced by the data analysis showing that 87% of respondents indicated preparedness in professional competence as prospective teachers. The findings revealed that, in theory, the students already have a good understanding of, engagement with, and mastery over aspects such as student characteristics, learning methods, and have applied how to become professional teachers according to the professional competence standards. In addition, the students are able to utilize technology to assist the learning process. However, 6% of the students still showed shortcomings in this competence, such as difficulties in actively engaging students, not yet mastering every subject matter to be taught, and not fully understanding science and technology (IPTEK).References
Afni, K. S. (2022). The Realitionship Between Learning Motivation And Student Learning Outcomes Binjai Cultivation STKIP During The Covid-19 Pandemic. jurnal multidisiplin madani, 727-736.
Atmuji, S., & Suking, H. (2020). Pengaruh kecerdasan sosial, kompetensi profesional, dan perilaku guru dalam mengajar terhadap efektivitas pembelajaran pada SMA Negeri di Kecamatan Luwuk Kabupaten Banggai. Jambura Journal of Educational Management, 122–130.
Dirgantoro, K. P. (2018). Kompetensi Guru Matematika Dalam Mengembangkan Kompetensi Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 161-163.
Ginting, F. W. (2020). Analisis KesiapanMahasiswa Prodi Pendidikan Uuntuk Menjadi Calon Guru Berdasarkan Standar Kompetensi Pendidik. Jurnal Pendidikan Fisika , 120-127.
Ginting, F. W. (2020). Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi Pendidikan Untuk Menjadi Calon Guru Berdasarkan Standar Kompetensi Pendidik. Jurnal Pendidikan Fisika , 120-127.
Hamizah, G. F. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Tingkat Pemahaman Numerasi Siswa Kelas V SDN 192 Ciburuy. jurnal pemikiran dan penelitian pendidikan dasar, 10-19.
Hidayah, N. (2018). Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Sebagai . Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(1), 116.
Hidayah, N. (2023). Kompetensi pedagogik dan profesionalisme guru dalam membangun karakter siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 15(1), 116–128.
Hidayat, R. (2023). Pendidikan kejuruan dan persiapan siswa untuk dunia kerja. Jurnal Nadwa, 15(2), 112–123. https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/download/575/522
Iskandar, M. &. (2010). Desain Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: GP Press.
Julkifli. (2020). Peran Guru Dalam Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa Serta Membuatnya Menjadi Aktif dan Kreatif di Dalam Kelas. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 26-73.
Lestari, Y. A. (2018). Hubungan kompetensi pedagogic, professional, sosial,. Jurnal Kependidikan 2(1),, p. 197-208.
Maipita, I. &. (2018). Pengaruh minat menjadi guru dan praktik program lapangan (ppl) terhadap kesiapan menjadi guru pada mahasiswa jurusan ekonomi Universitas Negeri Medan TA. 2017/2018. Ekonomi Pendidikan, 34-43.
Mukhtar, & Iskandar, M. (2010). Desain pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Jakarta: GP Press.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Pratama, Y., Suhendra, D., & Widiyanto, R. (2023). Kolaborasi sekolah dan industri dalam pendidikan kejuruan. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Ekonomi, 18(4), 89–98. https://ejurnal.stie-trianandra.ac.id/index.php/JUBPI/article/download/3076/2420
Putri, A., Setiawan, B., & Harsono, T. (2023). Strategi guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang menyenangkan. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 9(1), 77–88. https://journal.uiad.ac.id/index.php/JPDK/article/view/1932
Rohmah, N. (2023). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 12(3), 45–56. https://journal.umsurabaya.ac.id/Pro/article/view/19720/6726
Sitepu, D. R. ( 2021 ). Kontribusi Teknologi Pembelajaran Online Terhadap Kualitas Kompetensi Guru Matematika Di Smp Negeri Kecamatan Stabat . Jurnal Serunai Matematika , 132-140.
Sitepu, D. R. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dan Tanpa Media Audiovisual Pada Materi Struktur Dan Fungsi Sel Sebagai Unit Terkecil Kehidupan Di Kelas Xi Sma Swasta Esa Prakarsa T.A 2018/2019 . Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan , 11-18.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). CV. Alfabeta, Bandung, 630 hlm.
Uno, H. (2012). Profesi kependidikan problema, solusi dan reformasi pendidikan di indonesia. . Bumi Aksara.
Wahyuni, Y. N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas XII IPA SMA Bunda Padang. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 52-59.
Widyaningrum, W. S. (2019). Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru Di Abad 21 Melalui Pelatihan Pembelajaran Bahasa Inggris. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 35-44.







